Ryžový vs. srvátkový protein

Keď si vyberáte proteín, máte na trhu mnoho možností na výber. Ryžový aj srvátkový proteín je veľmi populárnou voľbou, tak sme sa rozhodli porovnať ich výhody a nevýhody.

Čo je proteín?
Proteín je základná látka, ktorá tvorí kľúčovú súčasť našej stravy. Je vedecky dokázané, že zvyšuje svalovú hmotu, pomáha udržať momentálne svalové tkanivo a prispieva k posilneniu kostí. Ako hlavná súčasť všetkých hlavných telesných tkanív, bolo preukázané, že nedostatok proteínov vážne ovplyvňuje telesné funkcie ako napríklad činnosť mozgu, obličky, imunitný systém a podobne.
Proteín sa skladá z menších stavebných blokov, známych ako aminokyseliny. Po náročnom tréningu tieto aminokyseliny pracujú, aby obnovili naše svaly. Zotavenie a rast svalov po cvičení má dve hlavné požiadavky: kvalitný odpočinok a dostatočný príjem kvalitných proteínov.
Za posledných pár rokov trh s proteínmi narástol. Srvátka bola obľúbenou verziou na doplnenie proteínov, poskytujúc extra diétnu formu proteínu, no popularita proteínov rastlinného pôvodu ho rýchlo doháňa. Poďme sa pozrieť na porovnanie srvátkového proteínu oproti rastlinnému, z hnedej ryže.

rice_vs_whey
Ryža vs. Srvátka
Odkiaľ pochádzajú
Srvátkový proteín je vyrábaný z mlieka, a teda ide o živočíšnu bielkovinu. Jedná sa o zmes proteínov, izolovaných zo srvátky: kvapalné odpady pri výrobe syrov, mlieko sa rozdelí na tvaroh (pevný) a srvátku (kvapalina). Srvátka sa potom dehydratuje, kde vzniká proteínový prášok .Väčšina srvátkových bielkovín poskytuje kompletné zloženie aminokyselín, čo znamená, že zahŕňa všetky esenciálne aminokyseliny, v primeranom množstve.

Ryžový proteín pochádza z celých zŕn hnedej ryže. V procese spracovania sa odstránia anti-živiny zvyčajne spájané s obilím, ako je napríklad kyselina fytová. Akonáhle sú zrná očistené, proteín je jemne extrahovaný z celých zŕn. Slúži ako zdroj proteínu, ktorý obsahuje veľmi podobné zloženie aminokyselín ako materské mlieko. Rovnako je obzvlášť vysoký obsah leucínu, aminokyseliny, ktorá je kľúčová pri svalovej regenerácii. Pri nákupe proteínu si dajte pozor aby mal najmenej 1,5 g leucínu na jednu dávku, aby mal správny regeneračný účinok.

Alergény
Srvátková bielkovina je derivát mlieka a u určitých osôb (najmä tých, ktorí majú problém s trávením laktózy), je tak v žalúdku ponechaná nestrávená laktóza, ktorá sa ďalej pohybuje do čriev, kde sa fermentuje. Môže sa tvoriť plyn, ktorý spôsobuje žalúdočné kŕče, nadúvanie, plynatosť alebo hnačku. Predpokladá sa, že až 65 percent z ľudskej populácie má zhoršenú schopnosť tráviť laktózu.

Mnohí veria, že vegetariánske proteíny nemôžu mať kompletné zloženie aminokyselín, ale náš PR3 protein obsahuje všetky rovnaké základné stavebné kamene pre regeneráciu svalov, ako srvátkový proteín. Ryžový proteín má navyše tú výhodu, že je hypoalergénny, bez laktózy.

Ďalšie výhody ryžového proteínu
Ryžový proteín má ešte niekoľko výhod oproti srvátkovému. Otruby, vonkajšia časť zrnka ryže, obsahujú dôležité antioxidanty, vitamíny skupiny B a vlákniny, čo je veľkou výhodou tohto zdroja bielkovín. Vláknina je dôležitá pre zdravé trávenie a v srvátkovom proteíne často nie je vôbec obsiahnutá. Antioxidanty zabraňujú oxidačnému stresu, ktorý spôsobuje poškodenie buniek a môže mať za následok ochorenia, ako sú kardiovaskulárne choroby a rakovina. Vitamíny B poskytujú základné vitamíny pre energetický metabolizmus.

Čo hovorí výskum
Výskum publikovaný v „Journal of Nutrition“ ukázal, že konzumácia ryžového proteínu po tréningu znižuje množstvo tuku, a zvyšuje množstvo svalovej hmoty a sily v rovnakej miere ako srvátkový proteín.
Oba zdroje proteínov majú svoje výhody. Doplnok, ktorý si vyberiete závisí na vašich cieľoch, finančnej situácii, alergiách ale aj na vašich preferenciách.